Viranomaisohjaus / Viranomaisresurssit / Viranomaisen ammattitaito / Terveysviranomainen / Pelastusviranomainen / Olennaiset tekniset vaatimukset / Olennaiset esteettiset vaatimukset / Pääsuunnittelija / Rakennushankkeeseen ryhtyvä / Hyvä hallinto 6.2.4 Ristiriitaiset viranomaisnäkemyksetTapaus a:Rakennuksen kokonaisuudesta ei oikeastaan kukaan vastaa; korjausrakentamisen suurin laatuongelma on kokonaisvaltaisen näkemyksen puute. Soveltamisvaraa on ja sitä käytetään, mutta harkintaa tehdään liian kapeasta näkökulmasta. Tyypillistä on yksittäisten säädösten sattumanvarainen kategorinen tulkinta ilman tapauskohtaisen kokonaisuuden huomioonottamista, joka johtaa siihen, että MRL 13 §:n henki ei toteudu. Tapaus b:Eri viranomaislausunnot ovat monesti keskenään ristiriitaisia, mikä on sinällään varsin ymmärrettävää. Nimenomaan niiden tulkinta on hankalaa hankkeeseen ryhtyvälle (mm. turhan suuri kiusaus takertua kaikkein lievimpään tulkintaan). Yhteensovittaminen jonkun viranomaisen koordinoimana (riittävän aikaisessa vaiheessa) parantaisi monen hankkeen laatua. Kunta- tai viranomaiskohtaiset näkemyserot eivät sinällään ole kovin suuri ongelma, kun niihin osataan ajoissa varautua. Viranomaisohjauksessa on ajoitusongelma, eli asiat tulevat esille liian myöhään. Syynä on selvästi resurssien puute, mutta myös osaamista ja tietoa puuttuu (esim. suojelutarve ei ole rakennusvalvontaviranomaisen tiedossa, eikä välity myöskään hankkeeseen ryhtyvälle). Myös näkökulmissa (asenteissa) on eroa – osa toimijoista hallinnoi vain sanktioilla. Ennakoiva, ohjaava ja opastava linja toimii paremmin, kerrotaan ajoissa mitä saa, voi tai kannattaisi tehdä. Hankkeen keskeytyminen tai valmistumisen viivästyminen on yleensä kallis ja hankalasti korjattava tilanne. Laatu ja hyvä lopputulos syntyy yhdessä, pitäisi siis istua samalla puolella pöytää tai ainakin samassa pöydässä. Arvio menettelystä:Monasti rakennustarkastaja puoltaa luvan myöntämistä, jos olennaiset tekniset vaatimukset täyttyvät. Olennaisten esteettisten vaatimusten täyttyminen on vaikeampi asia, se jää helpommin vähemmälle huomiolle, koska rakennusvalvonnan resurssit ovat rajalliset. Myös terveys- tai pelastusviranomaisten tiukat soveltamisvaatimukset saattavat aiheuttaa ristiriitaa kaupunkikuvaan tai rakennushistoriaan perehtyneiden asiantuntijaviranomaisten käsitysten kanssa. Ristiriidat tuottavat ongelmia paitsi rakennushankkeeseen ryhtyvälle myös rakennusvalvonnalle. Rakennusluvan myöntämisen edellytykset harkitsee kunnan rakennusvalvontaviranomainen, jonka tehtävänä on eri näkökohtien sovittaminen kokonaisuudeksi niin, että kaikki säännösten edellyttämät vaatimukset tulevat otetuksi tasapainoisesti huomioon. Tarvittaessa rakennusvalvontaviranomainen voi lupaharkinnassaan käyttää apuna muiden viranomaisten lausuntoja. Rakennusvalvontaviranomaisen keino taata hyvä lopputulos on pätevien suunnittelijoiden edellyttäminen hankkeessa esiintyviin kaikkiin tehtäviin. Lisäksi rakennuksen suunnittelussa tulee olla suunnittelun kokonaisuudesta ja sen laadusta vastaava pätevä pääsuunnittelija, jolla on riittävät edellytykset huolehtia hankkeen kokonaisuudesta. Tämä tarkoittaa sitä, että rakennushankkeeseen ryhtyvä antaa suunnitteluryhmälleen riittävät resurssit.
|