12. PALOTURVALLISUUSLuvun sisällys:12.1 VANHA TALO – UUDET PALOSÄÄNNÖKSET 12.1 Vanha talo - uudet palosäännöksetEhkä laajimmin ongelmalliseksi koettu alue korjausrakentamisen viranomaisohjauksessa on paloturvallisuussäännöstön käytännön soveltaminen. Paikallisia vaihteluita esiintyy: ratkaisu, joka on hyväksyttävä jossain kunnassa ei mene läpi naapurissa. Suunnittelijan täytyy erikseen tietää mikä on kunkin paikkakunnan erityinen vaatimustaso kussakin erilliskysymyksessä. Paloviranomaisten henkilö- tai laitoskohtaisten mielipiteitten paino on korostunut lupaharkinnassa tavalla, joka haittaa muiden lakiin perustuvien säännösten toteuttamista vanhaa rakennusta kunnioittaen. Tulkintojen yhtenäistämiseksi aikanaan laadittu Ympäristöopas 39 Rakennusten paloturvallisuus & Paloturvallisuus korjausrakentamisessa on samalla menettänyt merkitystään. Yleisesti joko luullaan tai halutaan esittää, että korjausrakentamisessa käyttötarkoituksen muuttaminen automaattisesti laukaisisi pakon noudattaa voimassa olevia säädöksiä [uuden] rakennuksen rakentamisesta. MRL 117 §:n korjausrakentamista koskevasta 4 momentista luetaan vain jälkimmäisen virkkeen loppu, ei koko kohtaa – ei myöskään seuraavaa pykälää 118 §: MRL 117 §: MRL 118 §: Lupaharkinnassa rakennusta tarkastellaan sen omista lähtökohdista Kyse ei siis ole voimassa olevien, uuden rakennuksen rakentamiseen tarkoitettujen säännösten sokeasta noudattamisesta. Viranomaisvaatimus ei myöskään saa ylittää säännösten vaatimustasoa, vaikka mm. paloturvallisuuden parantamista voidaan suositella. Eräillä paikkakunnilla paloviranomaiset eivät pidä voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain perusteella säädettyjä rakentamismääräyskokoelman pykäliä riittävinä. Kyselyvastauksista ilmeni, että mm. automaattista sammutuslaitosta ajetaan läpi: esitetään ensin säännösten tason ylittäviä vaatimuksia, jotka ovat hankalia tai kalliita toteuttaa, ja sitten vaihtoehdoksi sprinkleröintiä. Lupaa hakevalle ei jää tässä tilanteessa valinnanvaraa. Menettelyn yleisyyttä tai sen vaikutusta mm. korjauskustannuksiin ei ole tämän selvityksen puitteissa mahdollista määrällisesti arvioida, ei myöskään ilmiöön mahdollisesti liittyviä oikeudellisia ulottuvuuksia. Eräs taustatekijä on palotarkastajien pätevyysvaatimusten muutos. Aikaisemmin heiltä vaadittiin rakennusalan tutkintoa, mutta ei enää nykyisen pelastuslain aikana. Kuitenkin palotarkastajat ottavat käytännössä kantaa myös puhtaasti rakenteellisiin kysymyksiin. Paloturvallisuussäännösten olennaiset tulkintaerot eri kunnissa ja säännöksiin perustumattomat vaatimukset käytännön lupaharkinnassa ja tarkastustoiminnassa ovat kiistämätön tosiasia. Tulkintakäytäntöjen hajonta koskee korjaamisen lisäksi myös uudisrakentamista ja loukkaa perustuslain tarkoittamaa kansalaisten yhdenvertaisuutta ja oikeusturvaa. Hyvään hallintoon kuuluu ennakoitavuus: pätevän suunnittelijan tai rakentajan on voitava perustaa suunnitelmansa voimassa oleviin säännöksiin.
12.2. Tapausesimerkit ja niiden arviointi12.2.1 Rakenteellisia poikkeamia
|